Chileense vlaktes,wijnproeven en el superclasico - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Hardy Versteegen - WaarBenJij.nu Chileense vlaktes,wijnproeven en el superclasico - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Hardy Versteegen - WaarBenJij.nu

Chileense vlaktes,wijnproeven en el superclasico

Door: Hardy Versteegen

Blijf op de hoogte en volg Hardy

30 Oktober 2009 | Argentinië, Buenos Aires

Hierbij het tweede deel van onze reis van het traject San Pedro de Atacama naar de Iguazu Falls

SAN PEDRO de ATACAMA
In San Pedro zijn we gaan zandskieën, jaja je leest het goed. Na al eerder drie keer te hebben gesandboard was het nu tijd om het op skies te gaan proberen. Dit ging de één beter af dan de ander. Zo ging vaders meteen de eerste keer mooi over de kop en toevallig was ik net aan het filmen met mijn fotocamera en heb ik toevallig net dit filmpje ook op de site gezet, wordt steeds handiger in het plaatsen van foto´s en nu dus ook zelfs van video´s op de site (sorry pap). De andere (wel) ervaren skieër ging wel gewoon netjes naar beneden, opmerkelijk detail was nog dat er welgeteld twee personen aan het skieën waren en 30 andere aan het sandboarden. De dag erop hebben we een dagje gemountainbiked in de schitterende omgeving van San Pedro, zoals door meerdere beekjes van water en over schitterend maanlandschap, ditmaal een hond als gids mee die ons zo´n tien kilometer vanuit town begeleide (gelukkig was het een brave hond voor mij). Pap noemde deze tocht zelfs zijn mooiste ooit. Helaas kreeg ik in Chili wel een tegenvaller te verwerken en dat waren de prijzen, Chili is niet bepaald te vergelijken met Peru en Bolivia. Gelukkig zijn we maar enkele dagen in Chili gebleven, zeker ook omdat ik dacht dat ik mijn spaarcentjes netjes veilig bij de DSB Bank had staan.

SALTA
Vanuit Chili een 10 uur durende busrit gehad naar Salta, gelukkig waren de uitzichten wel prachtig en laat ik nu de Andes toch echt achter mij. Door deze lange busrit gingen we ´s avonds pas eten om een uurtje of half elf. Dachten we dus een keer laat te eten blijkt dit in Argentinië vroeg te zijn, na ons kwamen nog meerdere malen de gezinnen met jonge kids een hapje eten. Voor de rest hier vooral genoten van het Argentijnse leven en zo zaten we om vier te lunchen met een liter bier (geen ongebruikelijke maat hier) en een schaal Picada (soort tapas).

MENDOZA
Vanuit Mendoza een nachtbus van 18 uur gehad, omdat dit zo lang was leek ons enige luxe in de bus wel zo handig. Daarom een ejecutivo-stoel geboekt, je hebt semi-cama te vergelijken met economy class vliegen, dan komt cama te vergelijken met business class vliegen (vraag maar is aan Bas hoe relaxt dit al is) en dan heb je ejecutivo, te vergelijken met first-class vliegen waardoor onze stoel nu helemaal plat kon en ik de meeste uurtjes slapend heb doorgebracht :)
Verder de bezienswaardigheid van Mendoza bezocht, ofwel de wijnstreken, verschillende wijnhuizen per fiets bezocht. Ook dit was een zware tocht, maar misschien lag het aan het feit dat we al om elf aan de wijn zaten.

BUENOS AIRES
Het weekendje dat wij er waren stond vooral in het teken van El superclásico, ofwel de wedstrijd tussen de twee bekendste voetbalclubs in Argentinië, de wedstrijd tussen River Plate en Boca Juniors. En laten wij hiervoor nou net kaartjes hebben, zodat we getuige waren van een waar voetbalfestijn in een stadion dat met 70.000 man bomvol zat. Maar dan ook echt bomvol, ofwel alle trappen en (nood?)uitgangen ook vol. De wedstrijd eindigt in een 1-1 en een hele ervaring rijker voor ons, zeker ook toen bleek dat eerst de Boca supporters uit het stadion moesten, waardoor de andere 65 duizend man (waaronder wij) een uurtje na de wedstrijd pas het stadion kon verlaten. Misschien iets voor in Nederland?

IGUAZU FALLS
Onze reis sloten we af bij de indrukwekkende watervallen van Iguazu. Dit was ook nog eens in denk mijn beste hostel ooit (en dat zegt wel wat ;) ) Dit hostel had deze uitverkiezing te danken aan o.a. goede service, ruime en luxe kamers, erg groot zwembad en acht computers met gratis internet en wifi-zone (zodat ik aan het zwembad nog even op paps veel gebruikte blackberry kon internetten). De watervallen hebben we de ene dag bekeken van Argentijnse zijde (dichter bij de watervallen) en de dag erop van Braziliaanse zijde (voor de overview). Vooral van Argentijnse zijde is het erg mooi, helaas is het wel een toeristische aangelegenheid en zie je soms iets teveel toeristen/bejaarde (of levende lijken zoals sommige ze noemen). Wel kon pap het backpacken bij de watervallen even niet meer aan en zo hebben we een lunch gehad bij het Sheraton. Verder heeft ie het backpacken erg goed opgepakt en hebben we netjes altijd in een hostel geslapen (hij wil bijna niet meer terug naar de zakenhotels). Aan slapen in een dorm gaat ie wel niet beginnen, alleen zaten alle kamers vol in ons favoriete hostel in Buenos Aires en daarom toen in een dorm geslapen (waar we dan wel alle vier de bedden tot onze beschikking hadden).

Afgelopen donderdag gingen onze wegen/vluchten echter na een geslaagde reis een andere kant op, pap ging via Sao Paulo en Ámsterdam weer terug naar het levendige Beugen. Ik ging weer terug naar Buenos Aires om hier even bij te komen van deze trip, voordat zondag mijn zus Marlou arriveert voor o.a. een nieuw avontuur naar het zuiden van Argentinië.

• 30 Oktober 2009 - 21:00

Luuk:

haha ik ben de eerste hier met een reactie deze keer!

Mooi verhaal hardy, geniet er nog van komende maand!

• 03 November 2009 - 08:50

Buijs:

Goeie koprol Theo!

Zo te lezen hebben jullie het erg leuk gehad samen. En nu staat de volgende reisgenoot al weer klaar... Veel plezier!