Het mooie Patagonie en het verrassende Uruguay - Reisverslag uit Montevideo, Uruguay van Hardy Versteegen - WaarBenJij.nu Het mooie Patagonie en het verrassende Uruguay - Reisverslag uit Montevideo, Uruguay van Hardy Versteegen - WaarBenJij.nu

Het mooie Patagonie en het verrassende Uruguay

Door: Hardy Versteegen

Blijf op de hoogte en volg Hardy

14 November 2009 | Uruguay, Montevideo

En dan zijn mijn 2 weken reizen alweer bijna voorbij...morgen vlieg ik terug naar Nederland....maar het was zeker de moeite waard!

Hierbij mijn verslag en meteen dat van Hardy.
Kortgezegd hadden Hardy en ik het plan om vanuit Buenos Aires naar Patagonie (het zuiden van Argentinie) te vliegen om na 6 dagen terug te keren naar Buenos Aires en van daaruit nog een aantal dagen Uruguay te bezoeken.

En zo is het ook gegaan, maar hoe het echt is, dat merk je pas als je hier bent, dus hierbij wat meer wetenwaardigheidjes over:

- het reizen in Argentinie en Uruguay
Bij mijn aankomst in Argentinie was het niet zo´n mooi weer, maar daar hebben we ons niet door laten weerhouden. We hebben dus alle bezienswaardigheden van de stad gezien. Voor de kenners houdt dat in: een drankje op San Telmo, de wijk Boca en het graf van Evita bezocht en´s avonds een tangoshow gezien. Dit laatste kon Hardy niet echt amuseren, ik vond het allemaal de zeer moeite waard. Het beste aan de stad (en zeker ook aanwezig in andere delen van beide landen) vind ik toch het eten: we hebben heel gezond gelunchd en ´s avonds de goede maaltijden met veel vlees gegeten. Echt heel lekker! Goed eten is 1 van de voorwaarde, die een vakantieland voor mij moet hebben, een andere is mooi weer. En dat is ook de reden waarom Zuid-Amerika mijn laatste werelddeel (en ook dat van Hardy) is, dat ik bezoek. Want onze vlucht van Buenos Aires naar het zuiden bracht nog meer kou met zich mee. Het was daar ski-jassen weer, mede vanwege de harde wind. Toch wilden we dit niet missen en dit was maar goed ook, want Patagonie heeft echt iets speciaals en is de moeite waard. We hebben daar o.a. een dagtrip gedaan naar de Perito Moreno, een mooie gletsjer, die ieder dag 2 meter verschuift. Hierdoor brokkelt steeds wat ijs af, heel spectaculair om te zien. Een andere dagtrip was een lange wandeling/trekking van 3 uur heen en weer 3 uur terug naar de Cerro Torre. Deze hoge besneeuwde bergen met een gaaf gletsjermeer ervoor als eindpunt, maken deze wandeling meer dan de moeite waard. Vanaf de 2e week werd het steeds mooier weer, ook al in het zuiden, wat ervoor zorgden dat we mooie plaatjes hebben kunnen schieten, zie hiervoor de bijgevoegde foto´s. Bij terugkomst in de Buenos Aires was het weer steeds boven de 25 graden, toch ziet zo´n stad er naar mijn mening dan echt mooier uit. Of dit ook het geval was bij onze volgende bestemming: Colonia in Uruguay, dat weet ik niet, maar we vonden het in ieder geval helemaal super. Colonia is een oud stadje met echt nog de uitstraling van een paar eeuwen terug. Montevideo, de volgende bestemming en de stad waar we nu zijn, is een stuk groter, maar heeft eigenlijk ook wel die relaxte sfeer, die bij Uruguay schijnt te horen. Wat ons betreft is Uruguay echt een leuk land met super vriendelijke mensen! Gisteren en vandaag hebben we naast het ontdekken van de stad ook heerlijk op het strand gelegen. Deze stad is ook het eindpunt van mijn reis met vele verschillende aspecten.

- het reizen met Hardy
Ik moet zeggen dat Hardy tot mijn verrassing een mindere backpacker is geworden ten opzichte van de vorige keer. Dat betekent: mooiere kamers, soms een taxi en zelfs tijdens de lunch een pannekoekje met ijs.
Wel heeft hij nog steeds veel ruimte nodig in zijn ´gelukkig eigen´ bed, het was elke ochtend weer een ravage. En ook het kaarten tegen een expert is niet echt leuk....ik kan de potjes die ik heb gewonnen op 1 hand tellen. Verder hebben we het erg gezellig gehad en heeft ook deze reis geen familieruzietje opgeleverd.

- het reizen als zwangere in Argentinie en Uruguay
Dit is voor mij, zeker voor de komende jaren, een afscheidsreis van het backpacken met een kleine op komst. Nu voel ik me met mijn 4 maanden zwanger nog erg goed en kan Hardy mijn buikje niet echt zien (die had je toch altijd al...?!). Maar ik was zelf wel benieuwd hoe het zou gaan en ik heb echt nergens last van gehad. De voordelen waren dat ik tijdens mijn heenreis er wel even gebruik van heb gemaakt en zo de enige 2 vrije stoelen in het vliegtuig naast elkaar had. Ook hebben we voor het eerst businessclass gevlogen vanuit het zuiden naar Buenos Aires, maar of dat door mijn zwangerschap kwam of doordat het vliegtuig overboekt was...is de vraag. Daarnaast geldt in Argentinie in al het openbaar vervoer voorrang voor zwangere vrouwen, daar hebben we bij een hele lange wachtrij voor de boot ook even gebruik van gemaakt. Het enige nadeel was dat ik ´s avonds niet lekker een biertje met Hardy kon drinken, dat was wel even een omschakeling voor hem, na 4 weken met pap gereisd te hebben;-)

- en tot slot de combinatie het reizen als zwangere met Hardy in Argentinie en Uruguay
Na 24 jaar heb ik ook de zorgzame kant van Hardy leren kennen, want ik kan niet anders zeggen dan dat hij zeer goed voor me gezorgd heeft. Zo moest ik mijn dagelijkse fruit en yoghurtje eten, droeg hij de 2 grote backpacks en ik de kleine tijdens het lopen van de bus naar het hostel en heb ik tijdens onze dagelijkse trips nooit het rugzakje hoeven dragen. Daarnaast was een rustpauzetje nooit teveel, maar daar houdt hij zelf ook wel van.

Kortom het was helemaal heerlijk! De spreuk: ´one life, live it!´ of ´geniet, nu het kan´ die ik meekreeg van de verloskundige en GGD was tijdens deze 2 weken helemaal van toepassing!

Hardy reist nu nog een paar weken verder met Giel.....ik ben benieuwd wie het volgende verslag zal schrijven...

Groetjes Marlou (&Hardy)

  • 14 November 2009 - 18:47

    Bert:

    Zo te horen en te zien , een prachtige vakantie, de moeite waard
    MAAR ik zie je ook weer graag terug gr bert

  • 15 November 2009 - 08:53

    Pap:

    Goed te lezen dat Hardy mijn "instructies" als zorgzame reisgenoot zo voorbeeldig heeft opgepakt.Wat betreft de gemiste biertjes, ik neem aan dat, met het nieuwe gezelschap, dit wel ruimschoots gecompenseerd zal worden.
    Giel en Hardy, nog veel plezier samen.

  • 16 November 2009 - 18:24

    Stijn:

    Har jongen! Como estas?? Hoe staat het met je Spaans? Ik zie dat je het hele continent al bijna hebt gehad. Zat ik maar daar... Ben behoorlijk jaloers! Je zult wel blij zijn dat je Patagonie gehad hebt, is niks voor jou dat winterjassenweer! Veel plezier nog samen met Giel, ik zie je over een maandje!

    Hasta pronto!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hardy

Actief sinds 01 Nov. 2006
Verslag gelezen: 573
Totaal aantal bezoekers 26843

Voorgaande reizen:

04 September 2009 - 17 December 2009

Het is tijd voor Zuid-Amerika!!!

Landen bezocht: