Cusco-La Paz:floating islands,Isla del Sol &jungle - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Hardy Versteegen - WaarBenJij.nu Cusco-La Paz:floating islands,Isla del Sol &jungle - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Hardy Versteegen - WaarBenJij.nu

Cusco-La Paz:floating islands,Isla del Sol &jungle

Door: Hardy Versteegen

Blijf op de hoogte en volg Hardy

02 Oktober 2009 | Bolivia, La Paz

Zoals aangekondigt hierbij mijn tweede verslagje, ditmaal (helaas) door mezelf geschreven vanuit La Paz. In dit verslag eerst onze (feitelijke) belevenissen vanaf Cusco richting La Paz.

Doordat we ook na de Inca Trail nog enkele dagen in Cusco zijn geweest moesten we helaas Arequipa overslaan. Daardoor gingen we rechtstreeks naar Puno om de ´floating islands´ te bezoeken. Dit zijn drijvende eilanden op riet in 1 van de mooiste en hoogste meren ter wereld (Lake Titicaca), hier leven mensen in rieten huisjes. Erg mooi, helaas wel een beetje toeristisch.

Na deze trip hebben we de oversteek gemaakt naar Bolivia. Om precies te zijn Copacabana, jip heet hetzelfde als de beroemde stranden in Rio waar ik mijn reis ga eindigen (: Vanuit hier kun je het eiland Isla del Sol bezoeken, dit hebben wij op de avontuurlijke manier gedaan, ofwel niet de boot in Copacabana, maar via een mooie wandeling van ruim 4 uur naar de plek waar de oversteek het kleinst is. Het eiland kom helaas niet aan onze verwachtingen in de avond voldoen, dit omdat het eiland dan echt pikdonker en verlaten is. Gelukkig vergoedde het ontbijtje de dag erop veel.

Na deze toch wel geslaagde trip gingen we naar de hoofdstad La Paz op een kleine 4000 meter hoogte. Erg hectische stad, maar als je het leert kennen ook zeker de moeite waard is. Vanuit hier vlogen we richting de jungle/amazone in het noorden van Bolivia om een Pampa tour te doen. Dit is een gebied met erg veel diersoorten. Om dit gebied te bereiken moesten we eerst een 3 uur durende jeeprit maken over een weg die iets te slecht was, dit bleek gewoon de doorgaande weg te zijn. De slechte staat van deze weg bleek wel uit het feit dat we twee keer een lekke band kregen onderweg. Uiteindelijk via een bootrit bij onze lodge uitgekomen. Deze rivier speelde een belangrijke rol in onze 3-daagse trip, omdat langs de rivier iets teveel krokodillen, schildpadden en kapibara´s leven. Ook zijn we ´s nachts op pad gegaan om krokodillen te spotten, wat erg gaaf was doordat je vele rode oogjes ziet. Ook was dit de rivier waar we met dolfijnen zwommen en op piranha´s gingen vissen. Zo heb ik zelfs een piranha gevangen met het provisorische hengeltje en mocht ik deze later voeren aan Pedro de krokodil (p.s. toch wel beetje eng om een krokodil in het wild te voeren).

Na deze gave trip kwam wel het einde in zicht van ons geslaagd maandje samen, zo is Bas nu net vanmorgen vertrokken richting Hollanda. Waardoor ik nu drie daagjes even kan bijkomen voordat mijn trip weer verder gaat. Zo komt zondagavond namelijk mijn vader aan in La Paz, om daarna richting het zuiden van Zuid-Amerika te gaan reizen. Deze belevenissen volgen over enkele weken! Behalve deze feitelijke reisinformatie hieronder nog een aantal wetenswaardigheden van deze twee weken;

- Helaas hebben we net niet 11 nachten slapen op een andere plek gehaald, we sliepen namelijk twee nachten in dezelfde lodge in de jungle (Cusco, Puno, Copacabana, Isla del Sol, Copacabana, La Paz, Rurrenabaque, Jungle lodge, Jungla lodge, Rurrenabaque, La Paz)
- Bolivia staat met vele zaken bovenaan als het om het hoogste gaat, zo is La Paz de hoogste hoofdstad ter wereld.
- De Malariapillen voor de jungle waren bijna duurder dan de hele Pampa Tour, maar dit zegt meer iets over hoe duur die pillen zijn dat over de trip
- Backpacken zonder te kaarten, dat kan niet. Zo afgelopen weken het Russische Durak, Amerikaanse setback, Australische acehole en het Nederlandse klaverjassen geleerd!
- Ook Bas en ik hebben heel wat potjes kaarten gespeeld, wat resulteerde dat ik 14 bier in de plus stond.
- Bierspelletjes over ter wereld worden gespeeld en ze overal dezelfde kennen.
- De vlucht vanuit La Paz naar Rurrenabaque duurde 45 minuten in een klein vliegtuigje (waardoor je elke beweging voelt) met maximaal 19 passagiers. In deze 45 minuten gingen we wel van 4000 meter over een top van 6000 meter naar zeeniveau (0).
- Op de terugweg moesten we vertrekken vanaf nabijgelegen vliegveld (nouja vliegveld, de landingsbaan in de jungle is alleen een grasbaan) ivm regenval op grasbaan in rurrenabaque. Hier hadden we twee uur vertraging waardoor we konden chillen op de landingsbaan.
- Het eten is echt top, dit tot vooral het genoegen van Bas die kan genieten van lekkere aspergesoepjes en volgens zijn zeggen gisteren 1 van zijn beste biefstukjes ooit heeft gegeten. Gisteren zelfs ook een Hollandse kroket en gehaktbal gegeten.
- Wat Bas ook aanspreekt zijn de prijzen, zo hadden we in Puno een lunchmenu´tje van 1,25 euro voor een goede pastasoep, schnitzel met rijst en groente en met een glaasje lemonade en jelly (de hollandse vla kennen ze helaas niet) na.
- Op Isla del Sol wilde we van het schitterende uitzicht (zie foto) genieten met een tussendoortje en bestelde daarom samen een grote pizza. Helaas bleek de vrouw des huizes na een uur nog bezig te zijn met de zelfgemaakte bodem. Uiteindelijk konden we na een nog langere tijd wel genieten van een heerlijke verse pizza.
- Bas kwam erachter dat de uitzending van Studio Sport gewoon op internet komt te staan, dus hij verheugde zich al op het feit om op zondagavond lekker Ajax te kijken. Waarbij hij niet de hele dag zijn best zou hoeven doen om de stand niet te horen, maar helaas werd dit tijdens het ontbijt op zondagochtend al ruw verstoord toen we ineens uit het niets de standen hoorden.

En dan nog het lijstje van Bas:
Bas had een aantal zaken op zijn lijstje staan dat hij wilde doen, welke eigenlijk ook allemaal zijn volbracht, waaronder:
- Cavia eten in Peru; dit is de lekkernij in Peru en met name door het initiatief van Bas hebben we dit ook volbracht, was toch wel even raar om zo´n hele cavia op je bord te krijgen. De cavia wordt namelijk helemaal geserveerd en een pootje cavia is toch wel anders dan een pootje kip. Het vlees viel niet tegen, het smaakte naar een sterk soort ham.
- Hele kip eten; overal zijn restaurants/ketens waar je hele kippen kunt eten, hier moesten wij ook aan geloven.
- Voetballen met locals; tijdens een dagtrip vanuit Cusco zagen we een local met een bal lopen, waardoor we uiteindelijk een wedstrijd hebben gespeeld in het locale stadion. Alleen dat was nog niet zo makkelijk op 3500 meter hoogte, namelijk erg snel buiten adem. Wel kennis kunnen maken met het zuid-amerikaanse voetbal (ofwel alles in je eentje doen) en het voetballen met Bergen met sneeuw om je heen was ook wel een beleving.
- Zwemmen met dolfijnen; bij de Pampas tour was het dan zover, we konden zwemmen met de pink dolphins (rivierdolfijnen). Leuke belevenis, maar je moest niet teveel denken aan het feit dat de hele rivier vol zit met krokodillen.

• 03 Oktober 2009 - 07:13

Pap En Mam:

He Hardy,

Als je moet, kun jij best een mooi verhaal schrijven.Zo te lezen en te zien hebben jullie een geweldige tijd samen gehad.Jullie avonturen hebben mam toch wel jaloers gemaakt en pap laten voorgenieten.
    Tot zondag.

• 04 Oktober 2009 - 21:21

Jos En Joke:

Hallo Hardy en Theo

Inmiddels zijn jullie samen en vervolgd de tot nu toe zeer indrukwekkende reis van Hardy. Hopenlijk op dit 2de deel weer heel veel te beleven waarover het gezellig lezen is.
    fijne tijd samen, groetjes Jos en Joke

• 05 Oktober 2009 - 17:35

Joe:

Hey Har,

Mooi verhaal weer en stoere foto met die krokodil. Ik dacht dat jij het al niet zo op honden had, maar nu ga je ineens een krokodil voeren.
    Veel plezier de komende tijd met je vader. We zien het verhaal wel weer verschijnen, wie het dan ook schrijft :P

groeten,
    Joe

• 07 Oktober 2009 - 09:56

Nina:

Hey Hardy,

klinkt weer goed allemaal! Vooral de krokodillen verhalen hebben een jaloersmakend effect op mij..;) Veel plezier met je vader!
    xx

• 15 Oktober 2009 - 12:39

Ellen:

Hallo Hardy en Pap,

Hoe gaat het daar met jullie, alles goed? Zeker veel te druk om een verslagje te schrijven? Veel plezier nog verder samen! Hier gaat alles goed. Buik groeit flink nu. Morgen gaan we een weekendje naar Maastricht toe, gezellig met de rest van de fam die hier achter blijven in het herfstachtige Nederland.

Liefs van Ellen