Alice Springs-Adelaide-Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Hardy Versteegen - WaarBenJij.nu Alice Springs-Adelaide-Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Hardy Versteegen - WaarBenJij.nu

Alice Springs-Adelaide-Melbourne

Door: Hardy Versteegen

Blijf op de hoogte en volg Hardy

16 Februari 2007 | Australië, Melbourne

Jaja hier ben ik weer, ditmaal vanuit Adelaide. Het einde van Australië komt nu jammer genoeg wel erg dichtbij(gelukkig niet het einde van mijn reis). In het vorige bericht was ik nog in Cairns en ben vanuit daar naar Alice Springs gevlogen, dit is het beginpunt van vele voor de outback. Niet zoveel te beleven daar, was er gelukkig ook maar twee daagjes.
Daarna begon de zesdaagse-tour naar Adelaide, ofwel 3200 kilometer afleggen in 6 dagen. Dit betekende elke dag opstaan tussen half vijf en zes uur in de ochtend. Het waren dus lange dagen, maar wel veel gezien en verschillende wandelingen gemaakt. Zal proberen de hoogtepunten te vertellen.Als eerste gingen we naar Kings Canyon, een rockformatie die ongeveer 500 miljoen jaar geleden is ontstaan door middel van lagen zand is opgebouwd. Hier hebben we een redelijke wandeling gemaakt.
Op dag twee stond Olgas en Ayers Rock op het programma. We hebben zelfs om Ayers Rock gelopen(10km) en bij Olgas een wandeling gemaakt. Ook Olgas was echt mooi, met name de rode rotsen met 3de blauwste lucht ter wereld gaf een mooi beeld. Maar het indrukwekkenste is natuurlijk om die rots te zien die ineens opduikt. Dacht eerst wat is er zo bijzonder aan Ayers Rock, maar toch wel gaaf om het te zien en hebben ook zonsopgang en zonsondergang gezien. Ook zit er achter Ayers Rock nog een heel verhaal, omdat de Aboriginals om de rots hebben geleefd.
Daarna hadden we twee lange dagen die met name in het teken stonden van kilometers maken. Gelukkig was het busje waarmee we rondtrokken niet helemaal vol, zo waren we met z'n twaalven en 1 gids en het busje was voor 24 personen. Hierdoor kon ik mooi wat uurtjes slapend in de bus doorbrengen door languit op drie stoelen te gaan liggen. De tour bestond ditmaal wel uit wat meer touristen, zo hadden we 4 gepensioneerde Canadezen, 2 Japanners, 1 oudere Itiliaan, maar ook backpackers uit Engeland, Spanje en Canada. Maar was wel een gezellige groep. Tussen de twee lange dagen van veel rijden in stond wel het gave plaatsje Cooper Pedy op het programma. Erg bijzonder plaatsje gezien het feit dat er bijna iedereen onder de grond leeft, en wij sliepen ook onder de grond! Dit is omdat het hier 's zomers meer dan 50 graden is en 's winters ijskoud is. Ondergrond is de temperatuur constant zo'n 22 graden, verder is Cooper Pedy bekend van de vele mijnen waar opal wordt gewonnen. En het nu zomer!!, maar het klimaat is ook in Australië van streek en dus hadden we maar een graadje van 35.
De laatste twee nachtjes brachten we door in de omgeving van Flinders Ranges waar we mooie wandelingen heb gemaakt en gave routes hadden over onverharde wegen. Sliepen nog in een plaatsje genaamd Parachilna met een inwonersaantal van 5, het is hier niet zo dicht bevolkt. Weinig plaatsjes en je kunt uren geen auto tegenkomen. Laatste avond hadden we zelfs nog BBQ met Kangeroe, Kameel en Struisvogel. Met name de kangeroo-steak is erg goed te eten, het eten was sowieso erg goed. De tour was inclusief al het eten, en heb de laatse zes dagen dus wel vermaakt.
Eenmaal in Adelaide aangekomen was het tijd om effe te relaxen, nog wel twee avonden 's avonds wat gegeten met een deel van de groep van de tour.
Na drie nachtjes was het alweer tijd voor een drie-daagse trip naar Kangeroo Island(tijdens de overtocht nog verschillende dolfijnen gezien), waar vele dieren in het wild leven. Zo strand vol zeeleeuwen gezien een dodelijke slang en vele andere dieren. Maar de hoofdreden dat ik deze trip deed, was om te gaan sandboarden. Ofwel een soort snowboarden op zand dit was erg lachen wel moeilijk en erg vermoeiend, maar gave ervaring rijker.
En nu sta ik op het punt om vanuit Adelaide mijn laatste trip te maken met een drie-daagse tour naar Melbourne. Om daar na een weekje mijn koffers(noja backpack) te pakken richting Azië. Jullie horen weer van mij, zal dit verslag nog uitbreiden met mijn laatste tien daagjes in Australië. En ik heb zelfs 72 foto's toegevoegd om dit verhaal nog mooier te maken.

Hierbij het beloofde laatste stukje van mijn reis door Australië. Vanuit Adelaide een trip gedaan die langs de Grampians National Park en met name langs de Great Ocean Road ging, ook wel bekend als 1 van de mooiste kustlijnen ter wereld. Het was alleen jammer dat het niet zo heel mooi weer was tijdens onze tour, maar toch zeker nog de moeite waard. Na deze tour een weekje in Melbourne verbleven, zeker een stad die de moeite waard is. Wel jammer dat ik de grote evenementen net misloop hier, wel nog de stadions van de Australian Open bekeken. Je kunt er vanuit de stad gewoon naar toe lopen en ben net te vroeg voor de GP van Melbourne. Verder ook nog naar een Austalian Football League-wedstrijd geweest en zelfs naar een cricket-wedstrijd. Met name het Australische voetbal is leuk om naar te kijken en het cricket is wel wat saaier en wist natuurlijk ook niet alle regels. Ik had 3.5 uur cricket gekeken ofzo en dat was nog maar de helft van de wedstrijd, was wel gaaf dat de wedstrijd in een stadion was waar 100.000 man inkunnen. (waren er maar 10.000 ofzo, was geen belangrijke wedstrijd) Verder ook nog wat dingetjes voorbereid voor Azië, want morgen vlieg ik naar Bali!! Dat zal een wereld van verschil zijn, maar ik zal jullie proberen op de hoogte te houden.

• 24 Februari 2007 - 16:48

Jos En Joke:

Hoi Hardy,
    al steeds meelezend en genietend van jouw belevenissen en mooie foto's. Het avontuur trekt je wel.
    Vooral dit gedeelte van jouw reis haalt ook bij ons de herinneringen weer op aan André zijn tijd in Australie. Een beetje herkenbaar.
    Veel plezier verder op je reis en ook leuke dagen in Melbourne, overigens de stage van André was in Geelong,niet zover er vandaan.

Groetjes Jos en Joke

• 26 Februari 2007 - 11:23

Cor:

har, nog altijd goed bezig...

en zal je binnekort even mailen omtrent je bijbaantje..

gr

• 26 Februari 2007 - 18:35

Marieke:

heej hardy, het loopt wel weer storm hier zeg ;) hoop dat je goed bent aangekomen op bali, maar ook dat zal je wel gelukt zijn :) enneh.. foto's = koel! (en carnaval ook :)) laterrr xx mariek