Vietnam+Laos - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Hardy Versteegen - WaarBenJij.nu Vietnam+Laos - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Hardy Versteegen - WaarBenJij.nu

Vietnam+Laos

Door: Hardy Versteegen

Blijf op de hoogte en volg Hardy

27 Mei 2007 | Thailand, Chiang Mai

Hallo allemaal,
ditmaal ben ik vijf en een halve week verder en aangekomen in het noorden van Thailand om precies te zijn in Chiang Mai. Sinds de laatste bericht heb ik 3 en een halve week in Vietnam rondgereisd en zo'n twee weekejs in Laos. Ditmaal heb ik alle foto's genummerd en zijn hierdoor verbonden met het verslag.
Zo was mijn laatse bericht vanuit Ho Chi Minh City, waar ik een paar daagjes ben geweest om wat van de stad te zien(1,2,3). Vanuit hier heb ik ook een 2-daagse tour gedaan naar de Mekong Delta in het zuiden om hier verschillende boottochtjes te maken en met name de 'floating market' te bekijken(4,5,6,7). Daarna weer terug naar HCMC, hier toevallig nog een Vietnamees ontmoet die we wel wat van de stad wilde laten zien, dus toen wat rondgereden achterop zijn scooter(in een stad met 5 miljoen scooters en 10 miljoen mensen) en 's avond wat gedronken met zijn vrienden(8 ). Ook nog een dagtripje gemaakt door een of andere Caidai-temple(9+10) en de indrukkenwekkende Cu Chi Tunnels(11+12). In deze tunnels leefde de Vietnamese strijders in de tijd van de oorlog met Amerika. Erg uitgebreid tunnelstelsel en ook een stukje mogen kruipen maar hield het er niet lang vol.
Toen was het toch tijd om wat kilometers te gaan afleggen met de bus richting het noordelijkere gelegen Nha Trang. Dit was wel een lang busritje van zo'n twaalf uurtjes maar erg mooi uitzicht onderweg, met name de badplaats Mui Ne (13+14) met de vele zandtuinen. Aangekomen in de badplaats Nha Trang was het tijd om een duiktripje(15+16) te gaan maken, en heerlijk te relaxen op het strand(17). Naar een paar daagjes wel gehad, want plaatsje lijkt toch wel een beetje teveel op Costa Brava(18 ).
Verder gereisd(19) naar Hoi An. Dit is een erg leuk plaatsje, hele plaatsje staat op beschermde lijst. Het is een soort Frans plaatsje, zonder de franse, met goed eten en ook betaalbaar en toch zonder de Fransen, perfect dus(20,21,23). Tevens staat dit plaatsje bekend om dat iedereen pakken of andere kleren op maat laat maken, maar hier had ik geen behoefte aan(22). Hier dus ook weer paar daagjes in leuke plaatsje geweest en nog middagje naar nabijgelegen My Son gegaan met een scooterchauffeurtje (24,25).
Toen weer verder gereisd naar Hue om ook hier weer wat daagjes te zien, was een leuk plaatsje maar niet echt iets heel speciaals. Wel Citadel(26), tempel(27,28,29) en een pagoda(30) bekeken.
Vanuit Hue een erg relaxte nacht-slaap-bus(met soort van bedden) genomen naar Hanoi, nog nooit eerder zoiets gezien. Ook Hanoi is weer een erg gezellig en leuk plaatsje waar je een tapbiertje kan bestellen voor 10 eurocent, ook nog goed(noja redelijk) te drinken in leuke straattentjes. Vanuit Hanoi ook nog erg leuke 3 daagse-trip naar Halong Bay geboekt om hier op de boot wat tijd door te brengen. Was erg geslaagde trip, gezien mooie omgeving, lekker eten(incl.), gave boot en de groep van verschillende backpackers. Alleen kan er geen foto's van laten zien, want de CD haperde erg vaak. Toch nog 1 foto van die op het einde van het album staat, hoop dat dit toch een indruk geeft van schitterende omgeving.
Na Hanoi op weg naar Laos, alleen dit was nog erg lastig te bereiken omdat ik een niet touristische grensovergang wilde zodat ik niet dubbel hoefde te reizen. Uiteindelijk toch een bus gevonden die mij naar Laos kan brengen via erg mooie omgeving(41) en ook in Laos is de omgeving erg mooi(42). Laos is echt erg gaaf land, vele omschrijven het als sloomste land ter wereld(sowieso 1 van de meest gebombardeerde landen ter wereld). Ofwel de mensen leven allemaal op het gemakje en zien wel hoe het gaat. Ik omschrijf het land meer als allerlei verschillende bergstammen die geisoleerd in de bergen een eigen levendje leiden en dit veranderd langzaam. Zo heb ik vanuit mijn eerste plaats in Laos, Sam Neua(43, en de markt om zeven uur 's ochtens 48 ) ) nog een uitstapje gemaakt naar de grotten in Vieng Xai die gebruikt zijn in de oorlog als schuilplaats(44,45,46,47). Zo steunde Laos Noord-Vietnam en is gebombardeerd door Amerika. Vind wel gaaf dat ik deze grotten heb gezien omdat dit 1 van de meest afgelegen plekken is en dan ook nog eens in Laos.
Vanuit Sam Neua verder gereisd naar Phonsovan slingerend door de bergen, was 200 kilometer, maar toch acht uurtjes(49,50,51). Phonsovan staat bekend om 'de vlakte ter kruiken'. Ofwel ook een uitstapje hiernaar gemaakt, de herkomst van deze kruiken is nog steeds beetje raadselachtig(52,53,54).
Vanuit hier naar Luang Prabang gegaan(55), de bezienswaardigheid van Laos. Dit is een gezellig plaatsje(59,62,63) dat in een schitterende omgeving is gelegen(60,61). Aantal dagen hier geweest en eigenlijk niet zoveel gedaan, nog wel middagje naar erg mooie waterval(56,57,58 ). Om vanuit hier 2 dagen met een slowboat richting Huay Xai aan de Thaise-grens te varen. De eerste dag was 10 uur varen over de Mekong Rivier(64,66), erg lang maar gelukkig hadden we erg goede auto-stoelen(65). Deze toch staat bekend om de volgepakte boten met iedereen op mini-houten stoeltjes, maar wij hadden dus geluk. Tweede dag wel op de houten bankjes(67), maar omdat de route naar Huay Xai minder populair is als andersom hadden we alle ruimte om op de grond te liggen.
Vanuit Huay Xai ging ik op pad voor drie dagen met de Gibbon Experience. Dit is een eco-tourism project om de jungle(was nog flinke tocht om hier te komen met uur over onverharde wegen(68 ) en uur lopen) bewaard te houden, hoorde hier toevallig weekje eerder van en had geluk dat er een plek was vrij gekomen. Het gave van deze trekking is dat je voor 2 nachten in een treehouse(vind ik toch mooier klinken dan boomhut) slaapt(73) en gebruikt kunt maken van een uitgebreid kabelbaan-netwerk. Ofwel erg super gaaf, je slaapt 50 meter boven de grond en zipt van de ene boom naar de andere(69,70,71) Erg gave filmpjes van gemaakt, maar kan nu alleen wat foto’s tonen. Om een indruk te krijgen, de langste was 100 meter hoog en 400 meter lang (72). Ook het eten was erg goed en leuke groep(74).
Maar ook hier komt een einde aan(75) en ben toen de grens overgestoken naar de stad in het noorden van Thailand Chiang Mai(76). Hier ben ik nog steeds en nu beetje aan het orienteren wat ik in mijn laatste weekjes ga doen. Denk er o.a. over om nog wat daagjes in de mooie zuidelijke gelegen eilanden door te brengen, om nog relaxter (en bruiner) terug te komen.

• 27 Mei 2007 - 11:37

Ellen En Jeroen :

Tjee wat een verhaal en alweer mooie foto's!Ik vond wel je vorige foto's handiger om te bekijken omdat daar de tekst onder stond. Maar goed dit zullen onder hand de laatste foto's zijn en de rest zien we met live verslag. Maak er nog n paar leuke weken van en alvast een goede reis terug.

• 28 Mei 2007 - 09:42

Bert Logtens:

Een prachtig verslag in een byzondere wereld. Het gaat je goed en tot weerziens.

• 28 Mei 2007 - 10:40

Hilke:

wauw hardy,

wat een avonturen allemaal, erg leuk om dit zo te lezen en een beetje bij te houden. geniet nog van de laatste weekjes en dan zien we je waarschijnlijk erg bruine snuut snel weer.

groetjes Hilke en ook van Dimitri

• 28 Mei 2007 - 11:23

Menno En Marcia:

Wat een verhaal! Echt super gaaf. Geniet nog even die laatste weekjes.

Groet Menno en Marcia

• 30 Mei 2007 - 13:51

Marieke:

Hej Hardy,
    fijn om weer iets van je te lezen! Dacht al bijna dat je je toevlucht had gezocht in zo'n mooie tempel. Maar het ziet er allemaal weer super uit.. (en wij maar werken hier *zucht*) Geniet nog van je laatste weekjes aan de andere kant.. en dan zie ik je vast wel weer ;)

• 01 Juni 2007 - 13:30

Arga En Jo:

Hallo Hardy, Mooi verslag en een prachtige reis, geniet er nog goed van want de weekjes gaan nu snel en voor je het weet ben je weer thuis.
    Wij zien je weer bij ons in de tennis week en zijn benieuwd naar je foto`s en verhalen. Vele groeten van ons Arga

• 13 Juni 2007 - 09:52

Buijs:

har, topverhaal. heb nu t gevoel dat ik jouw reis van 5.5 week in 20 minuten heb gemaakt :P.
    Maar nu is het weer mooi de tijd om naar huis te gaan he, we missen je al lang genoeg. Tis nou leuk geweest... :)
    En dan moet er weer snel gevlamd worden in Souburg, maar eerst fit worden en het backpackersbuikje er af.
    Groet

• 18 Juni 2007 - 17:53

Ellen:

Nu is het echt aftellen geblazen. En al inkoopjes gedaan, je wilde wat kleren en zo kopen begreep ik? Nogmaals een goede reis terug en dan zien we vrijdag denk ik wel.

• 18 Juni 2007 - 20:33

Jos En Joke:

Hallo Hardy,
    We hebben erg genoten van je verslagen en foto's het is echt een mooi en bijzonder avontuur geweest.
    Een goede thuisreis en tot ziens,
    groetjes,
    jos en joke

• 22 Juni 2007 - 09:21

Nolda En Adrie:

Weer terug in Nederland.....
    En nu afkicken en
    Op naar de volgende uitdaging!!

groetjes en tot ziens
    Nolda en Adrie.