Van Playa naar Antigua - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Hardy Versteegen - WaarBenJij.nu Van Playa naar Antigua - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Hardy Versteegen - WaarBenJij.nu

Van Playa naar Antigua

Door: Hardy Versteegen

Blijf op de hoogte en volg Hardy

26 Januari 2009 | Guatemala, Antigua

Hierbij alweer een nieuw berichtje vanuit ditmaal Antigua, alleen dit berichtje is dan ook niet door mij geschreven maar door Stijn. Omdat hij het zo leuk vind, laat ik het een keer over aan hem!
Daarom een kopie versie van zijn verhaal en voor foto's kijk ook op stijnwouters.reislogger.nl voor een update van tientallen foto's en zelfs paar filmpjes. Oja op een of andere manier heb ik geen bereik in Belize gehad en nu ook weer niet in Guatemala. Als het goed is in Mexico wel weer! (maar dit is ook niet met gewone nummer maar op +316 16 34 24 23

Wat is er weer veel gebeurd de laatste week. De laatste keer dat ik een berichtje heb geplaatst, was ik nog in Mexico. Niet wetende dat de dagen erna vrij hectisch zouden worden.
Vanuit Playa del Carmen zijn we per bus naar Tulum gegaan, een stadje met Maya ruines vooral mooi door de prachtige ligging pal aan de Caribische Zee. We werden voor de ingang gedropt, hebben een rondje gemaakt en wat topfoto's en besloten toen om direct door te gaan naar Chetumal aan de grens van Belize, om de dag erop zsm de grens over te steken.
Eenmaal in Belize merk je meteen dat er een ander cultuurtje en sfeerteje heerst. Het land is Engelstalig en de Caribische sfeer druipt er van af. De mensen zijn donkerder, easy going en Bob Marley is nog steeds een cult figuur hier. We zijn via Belize City, waar je niet lang wilt zijn, direct per ferry doorgegaan naar het backpackers paradijs Caye Caulker. Dit is wel het toppunt van relaxen en lekker rustig aan. De mensen maken zich nergens druk om, om de minuut hoor je: "Hey buddy, what's up?" en wat ook heel frapant is is dat iedereen in golfkarretjes rondcrosst hier.
De 2e dag op het eiland zijn we met een mooie zeilboot gaan snorkelen met een groep van 18 en hebben we o.a. sting rays (pijlstaartroggen) en nurse sharks gezien. Heel indrukwekkend was dat!
Na de 3e nacht moesten we toch echt afscheid nemen en zijn we teruggegaan naar Belize City. Hier moest ik nog even langs Continental Airlines om er zeker van te zijn dat mijn vluchten nog allemaal in orde waren aangezien ze mijn heenvlucht ook hadden veranderd. Nou, slechter kon het niet uitvallen.. Ik moest mijn terugvlucht gebruiken, wat betekent dat ik nu ook niet naar New York kan.. Aardig balen dus! Omdat ik nu ook niet vanuit Guatemala terugvlieg maar vanuit Cancun, Mexico, hebben we snel besloten om onze route aan te passen. I.p.v. richting noord Guatemala te gaan, gingen we naar het zuiden, richting Livingston en Rio Dulce.
Per boot kwamen we Guatemala binnen en hebben meteen een mooie boottocht geregeld verder Guatemala in. Hier merk je ook meteen het verschil in rijkdom, hoewel de wegen er nog tamelijk goed bij liggen. We hebben overnacht in Rio Dulce en de dag erop zijn we helemaal afgereisd naar Antigua, via Guatemala City. Het stadje ligt helemaal vol met kinderkopjes en de sfeer en uitstraling deden me sterk denken aan Cuzco, Peru. Vlak voordat je het plaatsje inrijdt worden alle auto's ook gecontroleerd door de politie, dit omdat Antigua drijft op het toerisme en de binnenstad dus volledig veilig moet zijn.
Al snel hadden we een super hostel gevonden met een ruime kamer en heerlijk dakterras met uitzicht op de omringende vulkanen. Het was zaterdag, dus tijd om weer eens te gaan stappen. Grappig om te zien is dat je als blanke omkomt in de aandacht, haha! Uiteindelijk belandden we om 4 uur in ons bedje, topavond gehad!
De dag erna gingen we naar de enige actieve vulkaan hier in de buurt. Samen met nog 12 man, een gids en security liepen we in 1,5 uur omhoog. Hier hadden we echt een gruwelijk uitzicht op Guatemala City, 2 andere vulkanen in de buurt en het inmense maanlandschap van vulkaan Pacaya. Het was nog mooier doordat de zon onderging, al moesten we wel half in het donker afdalen.
Vandaag is chill dagje in Antigua en morgen gaan we als het goed is naar een gezellig plaatsje in de Pacifische kust. Daarna gaan we naar Flores om de tempels van Tikal te bekijken, ook 1 van de hoogtepunten van onze reis..
Owja, het weer: geen wolk te zien en 27/28 graadjes.. Het spijt me jongens..
Tot snel weer!!

• 27 Januari 2009 - 08:03

Arga En Jo:

Hallo Hardy en Stijn
    Mooi reisverslag het is dus genieten bij jullie.
    Vele groeten uit Zeeland.
    Arga
    (Hardy we hebben een kaart van Arjan ontvangen.)

• 27 Januari 2009 - 11:30

Ellen:

Ha broertje en Stijn,

Het gaat allemaal prima daar zo te lezen met z'n tweetjes... Leuk weer iets van jullie te horen. Pap vond het al aardig stil worden, maar geen bereik dus gehad. En handig dat Stijn dan je verslag typt he Hardy. Veel reisplezier nog! Wij gaan van het weekend op wintersport, prima sneeuw en lekker zonnetje. Hopenlijk volgende week ook nog.

Groetjes van Ellen

• 28 Januari 2009 - 18:08

Zus:

Ha Hardy,
    Die foto's zien er goed uit! Op de schommelstoeltjes in Belize hebben wij een paar maanden geleden ook gezeten...en was de lava bij de Pacaya nog zo warm dat het door je schoenen heenging? Leuk om wat te zien en te lezen van jullie. Geniet er nog maar van...hier elke dag hard(!)werken is namelijk iets minder spannend! Veel plezier nog voor jullie allebei. X Marlou

• 30 Januari 2009 - 21:05

Pap En Mam:

Hallo Hardy en Stijn,

Het is weer flink afzien daar voor jullie. Geniet nog een paar dagen samen en dan voor Stijn een goede terugreis gewenst.

Groetjes uit Beugen

• 01 Februari 2009 - 09:26

Rick:

hee man,

leuk om je verhaal zo te lezen:D Zo te horen zal je je daar ook niet al te snel gaan vervelen:P Geniet er nog van en spreek je snel.

Mzzls Rick

• 09 Februari 2009 - 21:34

Dirk:

Geweldig om over al die bekende stekkies te lezen :-)